Dag 10 – Aan alle dingen komt een einde

Wat is het snel gegaan! Het lijkt nog maar net geleden dat we elkaar vorige week dinsdag op Schiphol begroetten, dat we landden in Tel Aviv en en dat we Jeruzalem binnenreden. Toch was het vandaag alweer de laatste dag van onze reis en moesten we weer afscheid nemen van het gevarieerde landschap, de oude steden, de interessante culturen en, last but not least, de Bijbelse omgeving waar we de afgelopen dagen onderdeel van uit mochten maken en waar we met volle teugen van genoten hebben.

De dag van vandaag start met ontspanning: Omdat we pas om 11:00 met de bus hopen te vertrekken van de kibboets, kunnen we heerlijk opstarten. We slapen wat langer, we ontbijten wat later en zitten net wat lekkerder voor onze ‘huisjes’. Een heerlijk zonnetje helpt ons daarbij en zorgt voor een heerlijke temperatuur om deze reis af te sluiten.

Tegen elven gaan we met onze ingepakte koffers richting de bus. Iedereen heeft zijn of haar koffer weer heringericht, zodat deze weer klaar is voor de terugreis. Voor de laatste keer worden de koppen geteld en jawel: iedereen heeft z’n plekje in de bus weer gevonden. Daar gaan we, richting vliegveld, richting Nederland!

Terwijl we al rijdend genieten van het uitzicht en de wisselende landschappen die we onderweg naar het vliegveld tegenkomen, start Rob de dag met de dagopening. We danken God voor deze reis, voor onze gids en chauffeur en bidden voor toekomst van dit land en inwoners.

Als we daarna de kaart bekijken, waar onze gids met verschillende kleuren de afgelegde route heeft bijgehouden, concluderen we dat we toch wel een erg mooie route hebben afgelegd. We hebben nog lang niet alles, maar al wel heel veel gezien. Van het groene noorden tot het droge zuiden, met alles daar tussenin.

Rond 12:15 komen we op het vliegveld aan. We nemen afscheid van Helene met een knuffel en van Hussein met een stevige handdruk en gaan richting controles en bagage drop-off. We bereiden ons al weer voor op moeilijke vragen, maar dat valt reuze mee dit keer: blijkbaar is Israël uit een stuk makkelijker dan Israël in. Zodra we door de douane zijn, worden de laatste shekels ingeruild tegen koffie en lekkers. Daarna is het wachten geblazen, want we vliegen pas om 16:15.

Zodra we aan boord mogen zoeken we onze plekjes op. Onderweg genieten we weer van een maaltijd, weer met dezelfde keuze als op de heenreis: ‘chicken or beef’. Met een prachtige zonsondergang (die extra lang duurt omdat we naar het licht toevliegen) vliegen we weer ri. Nederland.

En ja hoor, daar zijn we weer! Veilig geland op Schiphol. Koffers zoeken, handen drukken, knuffels geven en dan weer allemaal naar onze eigen stek. We gaan jullie missen! Maar dankbaarheid overheerst: Wat een heerlijke reis met een prachtige groep, wat een zegen!