Bloemschikkingen 40-dagen tijd tot en met Pasen

Beproeving             1-ste zondag

 

De Veertigdagentijd is een periode van bezinning op onze relatie met God, onze naaste en onszelf. We worden uitgedaagd om als nieuwe mens te leven en

te onderscheiden waar het op aan komt in het licht van Gods koninkrijk.

We worden opgeroepen om verantwoordelijk te zijn voor de schepping, onze medemens en de samenleving. Welke keuzes maken we? Leven we van genade?

De schikkingen verbeelden de grote lijn van de verhalen en hebben symbolische waarde. Dit jaar verbeelden we de aarde met een halve bol bekleed met omgekeerd mos. Daar bovenop een kruis als teken van genade en sterfelijkheid.

De eerste zondag van de veertigdagentijd gaat traditiegetrouw over de verzoeking in de woestijn. Lucas 4: 8 en 12

De  grote beduvelaar probeert Jezus te verleiden met macht, roem en snel succes. Maar Jezus houdt vast aan Gods woord en zijn beloften. Kunnen wij en durven wij ook zo standvastig te zijn?

 

Het kruis ligt schuin op de aarde met verticaal rode takken die de verbinding met het goddelijke verbeelden. Horizontaal zijn er groene takken als verbinding met het leven op aarde.

 

Rode takken verbinden

Door het genadekruis

De groene takken van de toekomst.

 

 

 

Gods glorie             2-de zondag

 

Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God. In stralend wit licht zien ze Mozes en Elia. Het is een bemoediging voor onderweg, van Jezus exodus naar Jeruzalem. Van uit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis.

De leerlingen worden bemoedigd met de woorden: “Deze is mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!”

Het gaat niet alleen om de ervaring van licht en glorie, maar om luisteren en op te gaan, Jezus achterna. Via de opstanding aar een nieuw leven.

 

Het kruis ligt iets meer naar boven verschoven. Er zijn 3 witte hyacinten als verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia. Ook symbool van de heerlijkheid van God.

 

De drie-eenheid

Van Gods glorie straalt

Kijk en luister!

 

 

Genade en geduld            3-de zondag

 

Jezus vraagt ons vandaag hoe we denken over het lijden, ongeluk, onderdrukking in de wereld. Zie Lucas13. Is het een straf voor de zonde?

Alle mensen staan schuldig voor God. Wij schieten tekort.

Daarom vertelt Jezus de gelijkenis van de vijgenboom die maar geen vrucht draagt. En de wijngaardenier die maar steeds geduld heeft: geef de boom nog een kans. God is genadig en geduldig. En wij worden opgeroepen tot inkeer en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij leven en kiezen.

Het kruis komt weer iets hoger op de aardbol te liggen. Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis. De rode takken benadrukken de genade en het geduld van God.

 

 

Vijg zonder vrucht

Kale tak

Met de belofte voor leven

Geduldig wachten.

 

 

 

 

 

 

Verloren en gevonden     4-de zondag

 

In Lucas 15 zijn er mopperende Schriftgeleerden omdat ze Jezus zien samen met zondaars en tollenaars.

Hij vertelt 3 gelijkenissen over dingen en mensen die verloren zijn. De schapen en de penningen worden actief gezocht. Maar de jongste zoon gaat en de vader laat hem gaan. De vader wacht en staat actief op de uitkijk. Is het eigenlijk de gelijkenis van de wachtende Vader?

Hij ziet zijn zoon al van verre en haalt hem met vreugde binnen. Eigenlijk is de oudste zoon verloren! Net als de Schriftgeleerden.

Maar de uitnodiging staat: Weest blij, kom vier feest met ons. Je broer is als “nieuw”.

In de schikking is schapenwol te zien op de aarde. Het kruis ligt erbij.

Rondom zijn er witte vergeet-mij-nietjes.

 

De aarde bevolkt door schapen

En bloemen die niemand vergeten

Iedereen is welkom op het feest.

 

 

Hoeksteen   5-de zondag

 

De steen die de bouwlieden afkeurden is de hoeksteen geworden. In Lucas 20 wordt Psalm 118 geciteerd.

Vandaag de gelijkenis van de wijnbouwer die zijn wijngaard verpacht en op reis gaat. De pachters willen de opbrengst helemaal zelf houden en doden de knechten en uiteindelijk ook de zoon. Moet de wijnbouwer de wijngaard aan iemand anders geven? De mensen die dit verhaal horen roepen meteen: “dat nooit!” Zij begrijpen waar dit over gaat: zou God zijn volk loslaten?

Ook de farizeeën begrijpen het: Jezus is een struikelsteen.

Het zet de mensheid niet in een mooi licht.

Gos heeft recht op ons. Alles wat we zijn en hebben, hebben we te danken aan Hem. Geven we Hem waar hij recht op heeft? Alleen zó wordt ons leven nieuw!

De hoeksteen, die het fundament is, staat centraal. Het kruis staat rechtop tussen de stenen. Erbij staat een bloeiende tak als teken van nieuw leven.

 

Het stenen fundament

Is als vruchtbare grond

Voor takken de vrucht gaan dragen.

 

 

 

 

 

 

Een nieuw verbond          6-de zondag

 

Op deze Palmzondag staat Pesach centraal. De maaltijd van de Heer die wij vieren met brood en wijn. Tijdens de Pesachmaaltijd geeft Jezus daar nieuwe betekenis aan.

“Mijn lichaam en mijn bloed. Het nieuwe verbond. Ik geef mijzelf aan jullie.”

Maar Judas is al bezig met verraad en ook Petrus ontkomt daar later niet aan.

Jezus geeft zichzelf maar de leerlingen laten het afweten. Dat hoort ook bij de voorbereiding op Pasen: we kijken in de spiegel en zien dat we tekort schieten.

 

In de schikking zijn er tarwearen als brood, druiven als wijn en palmtakken bij de intocht op Palmpasen.

 

Genadetekenen bij het kruis

Juichende palmtakken

Hosanna!

 

 

Goede vrijdag

 

We lezen over Jezus die gevangengenomen wordt. Niet machteloos, als slachtoffer maar als Koning.

Net als in de Johannes passion: “Heer, onze Heer, onze Heerser, uw roem is over heel de aarde. Toon ons door uw lijden dat U, de ware Zoon  van God, ook in grote nederigheid verheerlijkt wordt.”

Jezus is de koning die zijn leerlingen voor de dood behoedt, die redding brengt. Dat maakt deze vrijdag “Goed”.

God houdt de wereld vast en langs de weg van het kruis maakt Hij uiteindelijk alles nieuw.

 

Het kruis ligt op de stenen. We moeten ons hoofd buigen. Tussen de stenen  rode anemonen als teken van pijn en verdriet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pasen

 

Paasmorgen. Het licht breekt door, de dood is overwonnen, een nieuwe toekomst breekt aan. Een vrolijke, lichtgekleurde schikking.

De nieuwe Paaskaars heeft het logo van de Pelgrims van Hoop.

Er zijn 4 gestileerde figuren die de hele mensheid verbeelden. Ze omhelzen elkaar, wat wijst op de solidariteit en broederschap die de volken moeten verenigen. De eerste figuur houdt zich daarbij vast aan het kruis. De onderliggende golven geven weer dat de pelgrimstocht van het leven niet altijd over rustige wateren gaat. De hoop is verbeeld door het anker waar het kruis aan de onderkant in overgaat.

 

We geven de vlam van de oude kaars door aan de nieuwe kaars

De oude nacht voorgoed gedood,

de toekomst kleurt de morgen rood;

ziehier hoe God vergevend is

en hoe zijn liefde levend is.

O vlam van Pasen, steek ons aan

 

de Heer is waarlijk opgestaan!